Weet niet beter of niet bij gebaat?
Een bekend internet marketing bedrijf voor wie verschillende SEO experts werkzaam zijn en kennis met elkaar delen, houden hun sales-pitch, waar Bernhard, de ondernemer die producten en diensten levert, getuige van is:
“Laten we ons uiterste best doen om potentiële klanten naar uw website te trekken!”, begint de SEO-expert enthousiast.
“We zullen SEO-criteria in uw website integreren, zodat bezoekers die uw website bezoeken, worden aangemoedigd om een aankoop te doen of contact op te nemen.
Voordat we dit bereiken, leiden we mensen die op zoek zijn naar uw producten en diensten via verschillende kanalen naar uw website.
We gebruiken meerdere kanalen, want we wedden natuurlijk niet op één paard.
Klinkt goed, nietwaar?”, zegt de SEO-expert met enthousiasme. Vervolgens neemt zijn collega, de SEO-specialist, het over.
“We zetten diverse strategieën in, en hebben zelfs nog een paar extra trucs achter de hand”, zegt hij, terwijl hij zijn contacten benadrukt: “Ik heb ook connecties met mensen die verantwoordelijk zijn voor platforms die leads genereren en potentiële klanten naar uw website en webshop sturen.”
Kortom:
“Zo zullen uw website en webshop pas echt gaan vliegen! We doen het goed of we doen het niet!
Ik zal deze processen visualiseren en een funnel beschrijven, inclusief een grafische voorstelling, zodat u een mooi overzicht krijgt.”
“Ja, op het scherm!”, voegt de andere SEO-expert lachend toe, en iedereen lacht mee. Bernhard lacht ook, al weet hij niet precies waarom, maar hij voelt zich nu vol vertrouwen en het klinkt veelbelovend.
De SEO-expert sluit af: “Wat we doen en inzetten zal zeker tot meer omzet leiden en de door u gemaakte kosten terugverdienen.
De kosten gaan voor de baat uit”, en weer denkt ondernemer Bernhard “eens”.
Meten is weten, daarom houden we alles op uw website bij met Google Analytics, dat nog steeds gratis is!
We plaatsen hiervoor de analytics-code in de broncode van de website of gebruiken Google Tag Manager.
Met Google Tag Manager kunnen we, zonder de broncode van de website opnieuw aan te passen, ook andere tools en scripts toevoegen.
– De SEO Experts
Wat vertellen de SEO-experts niet?
De SEO-experts laten een cruciaal deel van de informatie achterwege tijdens hun gesprek. Dit kan verregaande en onomkeerbare gevolgen hebben, waar zowel Bernhard als de SEO-experts later geen controle meer over zullen hebben. Maar waarom verzwijgen ze dit?
Onwetendheid
De SEO-experts, die vaak jarenlange ervaring hebben en werken met de middelen die beschikbaar zijn, evenals de webmaster die verantwoordelijk is voor het onderhoud en de juiste werking van Bernhard’s website, zijn het er allemaal over eens dat de Analytics-software een goede keuze is en bijdraagt aan het bereiken van de doelen.
De Analytics-software:
- Wordt veel gebruikt en heeft een groot marktaandeel.
- Is gebruiksvriendelijk en heeft een grote community.
- Is zeer accuraat en verzamelt veel gegevens.
- Biedt veel mogelijkheden en tools voor websites.
- Is volledig gratis te gebruiken.
Het grotere plaatje
Websitetools voor webmasters Hetzelfde bedrijf achter deze Analytics-software biedt ook tools aan voor webmasters en webdesigners, zoals rapporten over laadtijden en suggesties voor verbetering.
Gebruikersgemak Deze tools zijn gemakkelijk te gebruiken dankzij een andere code, Google Tag Manager. Hiermee hoeft de broncode van de website slechts één keer aangepast te worden, ongeacht het aantal tools dat wordt ingezet.
Certificaten en erkenning voor professionals Hetzelfde bedrijf achter Google Analytics biedt programma’s aan waarbij certificaten kunnen worden behaald. Deze erkenning als advertentieprofessionals helpt bij het succesvol aantrekken van klanten zoals Bernhard.
Vertrouw op experts Vanwege al deze voordelen wordt deze Analytics-software vaak aanbevolen door SEO-experts, webmasters en webdesigners. Het wordt gezien als de beste keuze.
De onverwachte waarheid
Vaak wordt deze software als de enige optie gepresenteerd. Zelfs SEO-experts, webmasters, webdesigners en websitebureaus gaan voorbij aan het feit dat het gebruik van deze gratis Analytics-software meer doet dan alleen het meten van websitebezoeken.
Uw website als tool voor derden? Zoals Bernhard zijn bezoekers informeert over wat er met hun gegevens gebeurt, zouden ook de SEO-experts Bernhard volledig moeten informeren.
Volledige transparantie Bernhard informeert zijn klanten goed en volledig en verwacht hetzelfde van zijn webmaster, SEO-experts en anderen met wie hij samenwerkt.
Niet Bernhard’s fout Bernhard vertrouwt op de informatie van de SEO-experts en zijn websitebouwer. Er kan van hem niet worden verwacht om te vragen wat er verder met de verzamelde gegevens gebeurt. Hij gaat ervan uit dat er niets meer mee gebeurt, behalve het inzetten om verbeteringen aan te brengen door partijen met wie hij samenwerkt.
Vragen die Bernhard had kunnen stellen: “Zijn er gevolgen aan het gebruik van die gratis Analytics-software?” of “Is die software echt gratis?”
Meer weten? Wat zijn de gevolgen van het gebruik van de voorgestelde Analytics-software? We vragen het voor Bernhard: “Wat zijn de gevolgen van het gebruik van de Analytics-software die in het verkoopgesprek wordt voorgesteld?”